donderdag 16 januari 2014

...over geloof enzo.

Waarschuwing.
De volgende blog is in geen enkel geval bedoeld om mensen te kwetsen, groeperingen te beledigen, ideeën belachelijk te maken en geloven te kleineren.
Deze blog gaat over een filosofie. Van mezelf.

Voor ik echt begin even wat achtergrond info.
Okay, da's niet leuk maar wel essentieel om te begrijpen wat ik bedoel.
Dus even de tanden op elkaar en stevig door bijten.



Term 1: Creationisme/Scheppingsleer [Klik voor meer info]
-Het geloof. De aarde, het universum, de mens, het dier. Alles is gemaakt door een God. [Let op! Een God! Niet "de God"]
Of deze God nou 'God' heet, of 'Alla(h)', of 'Jahweh' of 'Jehova' of 'Karel' maakt in deze helemaal niets uit. Het zijn allemaal verschillende namen voor hetzelfde.

Term 2: Evolutie theorie. [Klik voor meer info]
-De aarde is ontstaan. Door toeval (meestal) en een hele hoop geluk. We stonden/zaten/lagen/hingen nou eenmaal op de ideale plaats voor leven.

Term 3: De Big Bang. [Klik voor een 5 minuten durende uitleg over de Big Bang. Heel interessant.]
Tevens: Het daadwerkelijke begin van mijn blog.
En, zoals zo vaak met een begin: Er was helemaal niets.

En dan bedoel ik ook echt: Niets(!)

En toen wel.

Er was eens een dag dat er, uit, en in het Niets, een deeltje ontstond.
Dit deeltje was kleiner dan een atoom. (Ter vergelijking: 1 atoom is voor ons net zo groot als 1 zandkorrel voor een ... uhmmm... melkwegstelsel. Zoiets.)

In dit deeltje bevond zich: Alles!

Letten we even op?
Alles(!!)

Tijd, licht, ruimte, materie, anti-materie... Alles. En alles op hetzelfde moment op dezelfde plaats.
En dit knalt uit elkaar. Da's de big bang. Volgens wetenschappers het ontstaan van alles dat wij zien, horen, ruiken en zijn. (Zier voor meer hierover het eerder geplaatste filmpje)

Er is dus, volgens deze theorie, een moment geweest (zij het héél kort) dat alles één was.
Wij allen waren één. Samen met alles.
Toen dit uit elkaar spatte, en door afkoeling er materie ontstond zijn wij dus rond gestrooid door het, spikkertjesplinternieuwe heelal.

En laat dat ene moment, dat moment dat wij samen tegelijk alles èn niets waren, voor mij nou God zijn.
En God ontstond. En God zei (BANG!) "Er zij licht", en er was licht.
En God schiep hemel (universum dus ook) en Aarde.
God schiep planten en dieren.
En uiteindelijk schiep God den mensch.
God schiep nog een hele poos door, en doet dat nog steeds, maar hier houd voor het geloof de daadwerkelijke schepping op.

God deed dat in 6 dagen. Knap staaltje werk. M'n baas zou er jaloers op worden.
Maar.... mogen dat ook 6 miljard jaar zijn?
Of meer? Maakt het uit hoe lang deze schepping duurt?

Dat verklaard ook meteen de dinosauriërs waarvan er toch heel veel resten zijn gevonden.
"Maar, die werden in de Bijbel niet genoemd."
Point taken. Echter:
Is de Bijbel, samen met de Koran, de Thora en, weet ik welk heilig boek dan ook, niet gewoon een verzameling verhalen en (leef)regels?
Let wel: De mens is een verteller. Hij/zij verteld en vindt het daarbij erg leuk om zelf 'iets' aan het verhaal toe te voegen om het zijn/haar eigen te maken.
En dat geeft niets want dat maakt het juist zo veel interessanter.

Even voor de duidelijkheid: Deze heilige boeken staan vol prachtige verhalen die, en daar ben ik van overtuigd, zijn gebaseerd op waargebeurde situaties. Of er ooit een Jezus is geweest? Denk het wel.
Was dat de zoon van God? Zeker. Dat zijn we allemaal.
Onbevlekte ontvangenis? Dat vind ik (sorry da'k het zeg) een vreselijk goed uitgepakte smoes.
Feit is dat dit verhaal (onbevlekte ontvangenis, zoon van timmerman maar eigenlijk van God etc.) de basis vormt voor honderden(!!!) geloven. Al dan niet nog steeds 'gebezigd'.
En juist dat maakt het eerder de waarheid dan wanneer er één verhaal over was geschreven.

Term 4: Geloof.
En tevens conclusie van deze blog.

ge·loof (hetomeervoud: geloven)1het vertrouwen in de waarheid van iets
Ik geloof in het verhaal dat ik hierboven heb uitgeschreven.
Ik geloof dat God en de Big Bang één zijn.
Ik geloof dat mensen moeten ophouden met vechten om wiens geloof nou het 'beste' of het 'enige' is.
Ik geloof dat wij allemaal één waren en zijn.
Ik geloof dat wij samen God zijn. Tegelijk, altijd en overal!
...in jou en mij.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten